UKUR TANAH

KRITERIA MENJADI JURUKUR TANAH BERLESEN

Jurukur Tanah Berlesen
Share the knowledge!

Sebelum menjadi Jurukur Tanah Berlesen, calon perlu dilantik sebagai Jurukur Tanah Berdaftar. Syarat untuk dilantik sebagai Jurukur Tanah Berdaftar ialah :

1)Lulusan dengan kelulusan pendidikan yang diiktiraf oleh Lembaga.

2)Memenuhi Artikel dan Latihan di bawah pengawasan Juruukur Tanah Berlesen.

3)Lulus Peperiksaan : –

  • Amalan kadaster;
  • Penyerahan tugas praktikal; dan
  • Praktikal dan lisan.

4)Memohon kepada Setiausaha Lembaga untuk menjadi juru ukur tanah berdaftar menggunakan Borang Permohonan Sebagai Jurukur Tanah Berdaftar bersama: –

  • Perisytiharan Berkanun
  • Menjelaskan yuran

 

Memohon Lesen

Seorang juruukur yang berdaftar yang berhasrat untuk menyediakan perkhidmatan ukur dikehendaki mempunyai lesen yang diberikan oleh Lembaga. Jurukur Tanah. Antara syarat kelayakannya ialah:

 

1) Pendidikan berterusan

Setelah dilantik sebagai Jurukur Tanah Berlesen, perkara penting yang perlu diselesaikan ialah keperluan pendidikan yang berterusan. Lembaga Jurukur Tanah akan memantau agar Jurukur Tanah Berlesen mencapai had minimum pendidikan berterusan melalui jumlah jam latihan dalam setahun. Ini memastikan bahawa juruukur tanah berlesen dapat memenuhi keperluan pengguna dan menangani isu-isu semasa dalam bidang ukur dengan memberikan pengetahuan dan kemahiran yang terkini. Semua kerja ukur tanah perlu dikawal selia oleh Jurukur Tanah Berlesen yang sentiasa mengamalkan pendidikan yang berterusan seperti yang ditetapkan oleh Lembaga Jurukur Tanah.

Walaupun keahlian dalam Lembaga Jurukur Tanah bukanlah keperluan untuk mengamalkan semua pengukuran tanah. Amalan Jurukur Tanah Berlesen tertakluk kepada peraturan Lembaga Jurukur Tanah. Jurukur Tanah Berlesen yang professional sentiasa mengamalkan kod etika dalam kerja-kerja ukur tanah.

2)Menjelaskan yuran

3)Permohonan Lesen Untuk Amalan

Share the knowledge!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *